Sociale ontwikkeling van kinderen
Tijdens de bezoeken werd er op een aantal kenmerken gelet, waaronder:
Hierbij deed de proefleidster een aantal spelletjes met de baby’s om te kijken hoe zij op nieuwe dingen reageerden. Zo prikkelden we verschillende zintuigen van de baby's, zoals het gehoor en de tast, waarbij de reactie van de baby's hierop gemeten werd. Daarnaast keken we bij deze meting hoe de baby’s reageerden op een onbekende die de kamer binnen kwam lopen om even met de baby te spelen. Ook werd er kennis gemaakt met een robot dinosaurus die bewoog en geluid kon maken. We observeerden hierbij zowel het zichtbare gedrag als lichamelijke reacties, zoals de hartslag en de zweetreactie.
Om te kijken hoe ouders met hun kind omgingen werd er ook tijdens de 1-jaars meting aan de ouders gevraagd om spelletjes en taakjes met hun baby te doen. Zo werd er tijdens het labbezoek gespeeld op een speelmat (met en zonder speelgoed) en werd er weer gedanst.
Ook vond er bij deze meting een huisbezoek plaats. Tijdens het huisbezoek werd voornamelijk geobserveerd hoe de dagelijkse routines verliepen. Zo keken we naar het eten geven, het in bed leggen of uit bed halen, en het samen spelen. Ook deden de vader en de moeder een aantal spelletjes met het kind, zowel apart (zoals samen spelen), als samen (zoals met het kind schommelen in een kleed, paardjerijden op de rug, of een verkleedpak aan doen).