Sociale ontwikkeling van kinderen
Baby’s verschillen onderling sterk in hoe ze reageren op nieuwe dingen. Om die verschillen te meten deden de onderzoekers een aantal taakjes met de baby’s om te kijken hoe zij daarop reageerden. Zo lieten we de baby’s bijvoorbeeld kijken naar een bewegende mobiel, of lieten we ze aan verschillende geurtjes ruiken en verschillende geluiden horen. Daarnaast keken we hoe de baby’s reageerden op een onbekende. Bij al deze taken observeerden we zowel het zichtbare gedrag als de hartslag en zweetreactie, met behulp van plakkertjes op de huid, van het kind tijdens deze taken.
Om te kijken hoe ouders met hun kind omgingen, vroegen we zowel moeders als vaders een aantal spelletjes en taakjes met hun baby te doen. Zo speelden ze samen met hun baby op de bank, keken ze samen in een spiegel, en deden ze bewegingstaakjes (bijv. met de voetjes spelen, vliegtuigje spelen, samen met de baby dansen).
Tijdens het huisbezoek werd voornamelijk geobserveerd hoe de dagelijkse routines verliepen. Zo keken we naar het voeden en verschonen. Ook deden de vader en de moeder een aantal spelletjes met het kind, zowel apart (zoals samen spelen), als samen (zoals met het kind schommelen in een kleed).