Sociale ontwikkeling van kinderen
Bij deze meting werd gekeken hoe kleuters reageerden op nieuw speelgoed, op een onbekende die de kamer binnen liep om even met het kind te praten en op het voelen van zogenaamde ‘dieren’ in een doos. Kleuters mochten ook zingen voor een publiek, waarvan voor mama een opname werd gemaakt. Vervolgens keek het kind samen een onbekende hun ‘optreden’ terug. Als uitdaging tijdens het bezoek mochten de kleuters ook een snoepje en een klein cadeautje uitzoeken, waarbij werd gekeken of zij daarop ook nog even konden wachten. Op het einde deden de onderzoekers en de kleuters samen een aantal bewegingsspelletjes om de motorische ontwikkeling te meten, zoals het springen op één been. Net zoals in de vorige metingen observeerden we zowel het zichtbare gedrag als de lichamelijke reacties (hartslag, zweetreactie en bloosreactie) van de kleuters.
Om te kijken hoe ouders met hun kind omgingen werd er ook tijdens de 4,5-jaars meting gevraagd aan ouders om spelletjes en taakjes met de kleuters te doen. Zo werd er bijvoorbeeld gespeeld op een skippybal en op een speelmat (met en zonder speelgoed). De grootste verrassing van dit bezoek was wel het grote klimrek waar ouders en kleuters samen op mochten spelen.